Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2011

Ψηφιακοί μετανάστες και Ψηφιακά αυτόχθονες


Οι σημερινοί μαθητές κάτω των 18, οι οποίοι έχουν γεννηθεί στην Κοινωνία της Πληροφορίας, χαρακτηρίζονται ως «ψηφιακοί αυτόχθονες» (digital natives)  (Prensky, 2001) ή «ψηφιακά μαθητευόμενοι» (digital learners) (Oliver & Carr, 2009; Richardson, 2009). Βασικά μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι έχουν γεννηθεί με το «ποντίκι» και το τηλεχειριστήριο στο χέρι. Τα χαρακτηριστικά των σημερινών εφήβων-μαθητών ποικίλουν όσον αφορά τη χρήση του Διαδικτύου. Συγκεκριμένα, οι σημερινοί έφηβοι μέχρι να φτάσουν την ηλικία των 18 θα έχουν παίξει 10,000 ώρες ηλεκτρονικά παιγνίδια, θα έχουν μιλήσει 10,000 ώρες στο τηλέφωνο και θα έχουν στείλει και λάβει 200,000 ηλεκτρονικά μηνύματα (Prensky, 2001). Οι μαθητές ήδη κάνουν εκτεταμένη χρήση των εργαλείων της 2ης γενιάς Διαδικτύου για διάφορους λόγους, όπως: παίζουν διαδικτυακά παιγνίδια, επισκέπτονται ιστοσελίδες κοινωνικοποίησης, χρησιμοποιούν το  ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ψάχνουν για πληροφορίες, επικοινωνούν μέσω χώρων συζήτησης (chat rooms), δημιουργούν δικές τους ιστοσελίδες, γίνονται διαδικτυακοί συγγραφείς (net-writers) μέσω των wikis, λαμβάνουν μέρος σε ιστολόγια (blogs), κ.α. (Burnett et al., 2003; Hargadon, 2009; Murugesan, 2009).
Τα άτομα που ανήκουν στη  γενιά άνω των 30 χρονών μπορούν να χαρακτηριστούν ως «ψηφιακοί μετανάστες» (digital immigrants) (Prensky, 2001). Δεν είχαν γεννηθεί όταν η τεχνολογία ήταν σε πολύ μεγάλη έξαρση, όμως για να μπορέσουν να επιβιώσουν έχουν προσαρμοστεί στη νέα τάξη πραγμάτων και χρησιμοποιούν καθημερινά το Διαδίκτυο και την Τεχνολογία για προσωπικούς, επιμορφωτικούς και κυρίως επαγγελματικούς σκοπούς. Τα διάφορα εργαλεία Διαδικτύου 2ης γενιάς έχουν γίνει αναπόσπαστο μέρος της ζωής τους. Εάν αυτοί που θεωρούνται «ψηφιακοί μετανάστες» νιώθουν ότι χωρίς τηλέφωνο, υπολογιστή ή Διαδίκτυο χάνουν μέρος του μυαλού μας, νιώθουν «μισοί» άνθρωποι, θα πρέπει κανείς να διερωτηθεί πώς σκέφτονται και πώς λειτουργούν οι σημερινοί μαθητές που χαρακτηρίζονται ως «ψηφιακοί αυτόχθονες» (digital natives)  (Prensky, 2001) ή «ψηφιακά μαθητευόμενοι» (digital learners) (Murugesan, 2009; Oliver & Carr, 2009; Richardson, 2009).

Πηγή: 
Ετεοκλέους, Ν. & Παύλου, Β. (2010). Τεχνολογικά «σοφοί» και ψηφιακοί μαθητές . Oι δάσκαλοί ακολουθούν;. Χ. Αγγελη, & Ν. Βαλανίδης (επιμ.) Πρακτικά Συνεδρίου ΚΕΤΠΕΕ – Κυπριακή Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (σελ. 113-124)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου